Fijne (f)ee(s)tdagen!

Het is zover. De ‘most wonderful time of the year’ is weer aangebroken. 2014 is omgevlogen en mensen maken zich klaar voor een gezellig samen zijn met familie en vrienden. En zelfs in tijden van economisch herstel wordt er met kerst flink uitgepakt. Héél flink!

Als je de rijen in de supermarkten en drukte in de winkelstraat ziet, zou je denken dat de economische crisis voorbij is. Veel winkels verruimen zelfs hun openingstijden om de consument ruimschoots de gelegenheid te geven om hun winkel leeg te kopen. En geef ze eens ongelijk! De brancheorganisatie van de supermarkten verwacht dit jaar een kerstomzet van maar liefst 760 miljoen euro, zo meldt de NOS. Sjonge, wat gaat het toch slecht met ons land! Zo slecht, dat mensen niet weten hoe ze hun overvolle kar boodschappen mee naar huis moeten krijgen. Maar consumeren is goed voor het economisch herstel van Nederland, dus laat het geld maar rollen!

Maar het kan ook anders. Er zijn veel organisaties, die hun relaties geen luxe kerstpakket of dure kist wijn, maar een maatschappelijk verantwoorde kerstgroet brengen. Dit uiteraard om er zelf beter van te worden, maar met respect voor het sociale. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Dit ziet ook reclamebureau De Heeren van Vonder, dat het budget van haar kerstmailing dit jaar aan een viertal goede doelen besteedt. Haar relaties mogen online aangeven hoe zij de kersttaart willen verdelen. Een warme kerstgroet in deze donkere dagen is hiermee een feit.

Ook Cola-Cola sluit aan op deze trend. Dit met de campagne ‘Give a little happiness this Christmas’. Omdat de decembermaand hét moment is om anderen gelukkig te maken, worden consumenten opgeroepen om een kerstwens te versturen, die de ontvanger zal laten glimlachen. Een aantal van de mooiste wensen zullen daadwerkelijk in vervulling gaan. Daarnaast kun je iemand verrassen met limited edition glazen kerstflesje en rijdt de Coca-Cola kersttaxi rond in de stad om deze feestperiode mensen een beetje gelukkig te maken. Open Happiness!

Als zorgorganisatie heeft u uw kerstgroet dit jaar waarschijnlijk al verstuurd. En, wat is het geworden? Denkt u erover om volgend jaar ook een warme kerstgroet uit te brengen, maar ontbreekt het u aan inspiratie? Blos denkt tegen die tijd graag met u mee.

Voor nu wensen wij u fijne (f)ee(s)tdagen en een zorgeloos 2015!