Marketing is keuzes maken

Een veelgehoorde oneliner is ‘marketing is keuzes maken’. En in mijn ogen begint marketing met de keuze voor een doelgroep. Met ingang van 2014, een nieuw jaar vol kansen en uitdagingen, kiest Blos voor de zorg. En periodiek verschijnt op de nieuwe Blos site een blog over een relevant onderwerp in en voor deze sector. De eerste blog gaat over het maken van keuzes, wat we vroeg of laat allemaal moeten doen. Maar hoe doe je dat op een goede manier?

Ons hele leven draait om het maken van keuzes, wat voor veel mensen lastig is. Ze stellen het maken van een keuze uit of kiezen helemaal niet. Sommigen blijven zich afvragen welke keuze ze moeten maken en anderen denken na het maken van de keuze nog heel lang na of het nu wel de juiste is. Het aanbod van cursussen en boeken om je te helpen bij het maken van keuzes is dan ook eindeloos. Kies dan maar eens de juiste!

Een voorbeeld hiervan is het boek ‘Het dertigers dilemma’. Rond het dertigste levensjaar moeten grote beslissingen worden genomen op het gebied van carrière, relaties, kinderen en huis. Klinkt voor mij herkenbaar en blijkbaar niet voor mij alleen. Maar liefst driekwart van de hoger opgeleiden tussen de 25 en 35 jaar zou door deze keuzestress leiden aan een zogenaamde quarterlife crisis. Het boek staat vol met tips en adviezen voor dertigers en voor hen die met dertigers werken of leven. Zouden de dertigers van generatie x ook bekend zijn met dit probleem of is het slechts een modeverschijnsel?

Ook bij de simpele dagelijkse bezigheden is het maken van keuzes lastig. Ga maar eens naar de supermarkt met een lege maag. Dan ben je geneigd om heel je mandje vol te gooien met etenswaar die je niet nodig hebt en kun je niet kiezen. Je bent hongerig en daar word je hebberig van. De vergelijking tussen werk en privé is al snel gemaakt.

Want ook op zakelijk vlak is het maken van keuzes belangrijk. Over het algemeen proberen bedrijven hun producten en diensten te richten op een zo groot mogelijke groep. Dit onder het mom van ‘pakken wat je pakken kunt’. Zo zijn er zorginstellingen die samenwerkingspartner willen zijn van huisartsen en verloskundigen en leverancier aan instellingen. Uiteindelijk is voor klanten én medewerkers onduidelijk wat zij precies doen en voor wie. Ze doen namelijk alles! Dit uit zich in een visiedocument van 5 A4’tjes dat geen enkele medewerker ooit krachtig kan overbrengen. Ook hier geldt dat less more is. Bepaal welke doelgroep de meest urgente vraag heeft naar jouw producten en diensten en wie, niet onbelangrijk, hiervoor wil betalen. En vervolgens selecteer je de meest geschikte kanalen om deze doelgroep te bereiken.

Dat klinkt heel eenvoudig. En dat is het ook! Het gaat om lef hebben. Als je gelooft in een bepaalde strategie, dan moet je daar voor gaan. En niet bij de eerste tegenslag gaan twijfelen, maar vasthouden aan je koers. Kijk bij tegenslagen eerst naar de wijze waarop de strategie is uitgevoerd in plaats van dat je je strategie meteen gaat bijstellen. Want misschien werkt het wel als je een actie of campagne net iets anders insteekt. En kiezen betekent ook een aantal dingen niet meer doen. Ren niet achter elke trend aan, wat vaak uitmondt in een potje paniekvoetbal waar niemand blij van wordt, maar blijf kritisch in waar je wel of niet actief mee aan de slag gaat.

Mijn credo voor het nieuwe jaar lijkt me duidelijk; kies! Ik ga graag de dialoog met u aan over dit onderwerp en ben benieuwd naar uw ervaringen.