Waar een wil is…

De huizenmarkt herstelt, als je de media moet geloven. Maar het aanbod is gigantisch. Alleen al in Eindhoven staan ruim 2.400 woningen te koop. Hoe zorg je ervoor dat potentiële kopers jouw woning überhaupt zien? Een onderscheidende marketingcampagne biedt uitkomst. En dit uiteraard niet alleen voor het verkopen van een huis. Want waar een wil is…

Mijn partner en ik wonen met veel plezier in een kleine maar fijne woning in de wijk Stratum in Eindhoven. Na bijna 7 jaar zijn we uit ons jasje gegroeid. Het is tijd voor de volgende stap. In december 2014 besluiten wij ons huis te koop te zetten. Dankzij onze creatieve beroepen, verwachten wij zelf ons huis te kunnen verkopen. We proberen het daarom eerst zonder makelaar via Zelfverkopen. En met succes! Binnen drie maanden is de verkoop rond. Hoe hebben wij dit aangepakt?

De verkoop van ons huis is, zoals vaak het geval is als je iets wilt bereiken in het leven, niet vanzelf gegaan. Allereerst maakten wij goede foto’s en een pakkende verkooptekst. Mijn partner ontwikkelde als audiovisueel vormgever een video, die een goede indruk gaf van onze sfeervolle woning. Dit alles publiceerde Zelfverkopen op Funda, de huizensite met circa 313 miljoen pageviews per maand, waarop onze woning uiteraard niet mocht ontbreken. De Tophuis notering op Funda zorgde voor meer dan twee keer zoveel extra views. Hieruit kwamen ook bezichtigingen voort, maar uiteindelijk is dit niet de concrete aanleiding geweest voor de verkoop van onze woning.

Voor Valentijnsdag bedachten wij een leuke campagne om het huis verder onder de aandacht te brengen. We ontwikkelden een kaart, die we bij 700 buurtgenoten in de brievenbus deden. Deze kaart werd verstuurd in een rode envelop met hartjes sluitzegel, zodat deze net een echte valentijnskaart leek en de aandacht trok. Achterop de kaart stond onze Facebook pagina vermeld. Bij het delen van de woning maakte men kans op een cheque ter waarde van 50 euro van dé bloemist van Stratum. Dit was een duwtje in de rug voor mensen om de woning verder door te sturen. De bloemist heeft overigens 50% van deze prijs voor haar rekening genomen. Dit was voor haar mooie reclame in de buurt!

Foto kaart

De slogan ‘Heistraat 2, om verliefd op te worden!’ lieten we naast de kaart ook terugkomen in alle andere uitingen, zoals raamposter en verkoopbrochure. Zo vormde de campagne één geheel en versterkten de elementen elkaar. Bij bezichtigingen zorgden we ervoor dat ons huis tot in de puntjes verzorgd was. De hond naar de opvang, een opgemaakt bed, een nette tuin, geen rondslingerende spullen en alles lekker schoon en fris. Bij bezichtigingen stelde ik me gastvrij en niet te opdringerig op en probeerde ik aan de kijker over te brengen hoe fijn het is om in ons huis te wonen. Uiteindelijk is onze valentijnskaart door een buurtbewoner doorgespeeld aan een vriendin, die op zoek was naar een leuke woning. Zij wordt na een aantal bezichtigingen de nieuwe eigenaar van Heistraat 2.

Onze missie is geslaagd! Naast de verkoop van ons huis, kregen we veel leuke reacties. Een dergelijke actie zorgt voor aandacht en sympathie. Mensen kunnen het waarderen dat je de moeite doet om onderscheidend te zijn. Dit werkt niet alleen zo bij de verkoop van een huis, maar bijvoorbeeld ook bij een marketingcampagne in de zorg. Blos denkt graag met u mee over een passende aanpak om uw zorgproduct onder de aandacht te brengen.