What’s in a name?

William Shakespeare liet het in 1594 al uitspreken door Juliet: ‘What’s in a name?’ In marketingcampagnes komt het gebruik van namen veel voor. Maar heeft het ook effect om de doelgroep ‘persoonlijk’ te benaderen en bij naam aan te spreken?

‘What’s in a name? That which we call a rose. By any other name would smell as sweet’, verzuchtte Shakespeare’s Juliet een kleine 420 jaar geleden. Zij en haar Romeo konden vanwege hun namen, of anders gezegd doordat Romeo behoorde tot een rivaliserende familie, niet samen zijn. Naast dat deze beroemde passage uit Romeo & Juliet te pas en te onpas wordt gebruikt, zie je in marketingcampagnes vaak het gebruik van namen voorbij komen. Hiermee zou de doelgroep zich persoonlijk aangesproken voelen.

Het Volendamse duo Nick & Simon haakte hierop in door hun liedje ‘Julia’ met 153 alternatieve vrouwennamen uit te brengen. Via iTunes kon je het liedje met jouw eigen naam downloaden, waardoor het nét lijkt alsof Nick & Simon jou toezingen met ‘Oh Esther, je hoort bij mij!’ Jou of één van de circa 35.000 andere Esther’s in Nederland!

Coca-Cola haakte in op deze hype met de campagne ‘Share a Coke’. Om het hart van tieners weer te veroveren verving Coca-Cola haar logo met de 200 meest voorkomende namen van Nederlandse tieners. Het idee hierachter is dat je jouw flesje cola deelt met de persoon die jou het meest dierbaar is. Je doelgroep centraal stellen wordt vaak geroepen, maar heeft hier gewerkt. Coca-Cola won met deze campagne in 2014 zelfs een bronzen Effie award, wereldwijd de meest prestigieuze prijs voor effectieve en bewezen marketingcommunicatie. Touché!

Ook Zwitsal probeert het met haar ‘Maak je eigen Zwitsal etiket’ campagne. Want, aldus Zwitsal, ‘zachte huidjes verdienen hun eigen Zwitsal’. Ook hier kun je een flacon bestellen met daarop een zelf te kiezen naam. Je moest hiervoor wel eerst bij Kruidvat een Zwitsal-verzorgingsproduct kopen. Deze campagne lijkt hiermee erg op die van Coca-Cola. Beter goed gejat, dan slecht verzonnen, moet Zwitsal gedacht hebben!

Maar niet alleen commerciële bedrijven gebruiken namen in marketingcampagnes. Ook in de zorgsector komt dit voor. Zo lanceerde Diagnostiek voor U de ‘Diagnostiek voor…’ campagne om patiëntervaringen te delen. In Eindhoven en omgeving rijden bussen rond met ‘Diagnostiek voor Stephanie’ en op de website kun je lezen hoe onder andere Stephanie de dienstverlening van Diagnostiek voor U heeft ervaren. Deze campagne is natuurlijk niet specifiek gericht op alle Stephanie’s van Zuidoost Brabant met diabetes, maar benadrukt dat Diagnostiek voor U er is voor ù! De patiëntervaringen komen op mij nogal onecht over. Toevallig was alles aan het contact met deze zorginstelling bij deze testimonials positief! Dit terwijl er, net als bij andere zorginstellingen, toch ook echt wel eens dingen mis gaan.

In marketingcampagnes is het belangrijk om onderscheidend te zijn. Het gebruik van namen is dit in mijn ogen inmiddels niet meer. Neemt niet weg dat de inzet van authentieke testimonials kan werken. En er zijn nog zoveel andere manieren om een effectieve marketingcampagne in te steken. Blos wisselt hierover graag met je van gedachten.